الخلاصة

الملخص
أجريت هذه الدراسة لفحص تأثير تطبيقات تعلم اللغة بمساعدة المحمول ) MALL ( كمواد تعليمية تكميلية لتدريس اللغة الإنكليزية لطلاب الجامعات. وترجمت التطورات التكنولوجية مع اعتماد أجهزة وتطبيقات الوسائط المتعددة المتنقلة إلى فرص هائلة للغة الإنكليزية كلغة أجنبية ) .)EFL
وقد ذكرت الباحثة ) Kukulska، 295:2006 ( إن العالم يتغير بسرعة عالية ، فالناس ينتقلون من اقتصاد صناعي إلى اقتصاد يعتمد على الإعلام ويستند إلى المعلومات.
كما ان دور اللغة الإنكليزية مهم جدا في العراق كدولة نامية. أدى الى ظهور التقنيات الحديثة، وخاصة الإنترنت ، و ادى إلى تحول كبير من حيث الأعمال والتعليم والعلوم والتقدم التكنولوجي كما ذكر في هذا المصدر) 16 : .)Chinnery، 2006
MALL هي تكنولوجيا تعليمية لتدريس اللغة الإنكليزية. وهي مصممة لتجميع وظائف الأجهزة المحمولة ، ونظام إدارة التعلم بسلاسة ، والحاجة إلى اتصال وثيق بين المعلمين والطلاب.
وان استخدام MALL كطريقة تعليمية سيساعد الطلبة على اكتساب شامل لمحتوى المواد في تعلم اللغة الثانية ويوفر فرصًا جديدة لتدريس اللغة.
فهذا يشير الى أن تعلم اللغة بمساعدة المحمول ) MALL ( أكثر فاعليه في تعليم اللغة الإنكليزية.

ABSTRACT
This study is conducted to investigate the effect of mobile assisted language learning (MALL) applications as a supplementary learning material for teaching English language to college students. Technological developments with the adoption of mobile multimedia devices and applications have translated into huge opportunities for English as a foreign language (EFL).
( Kukulska ,2006:295) says the world is changing at high speed, people are moving from an industrial economy to one that is media-driven and based on
information.
The role of English is quite important in Iraq as a developing country.
Emergence of new technologies, especially the internet, has resulted in a major transition in terms of business, education, science, and technological progress (Chinnery, 2006: 16).
MALL is an educational technology for mobile teaching English language. It is
designed to seamlessly bring together functionalities of mobile devices, the Learning Management System (LMS) and the need of close connection between teachers and students.
Using MALL as a pedagogical technique will help the students get a comprehensive understanding of the content of materials in second language learning and provides novel opportunities for teaching language.
It is hypothesized that Mobile assisted language learning (MALL) is more effective in teaching English language.